TEHIK tegi väärtused reaalseks osaks oma DNAst 

Nobel People’i üks toredaid koostööprojekte 2024. aastal oli Tervise ja Heaolu Infosüsteemide Keskuse (TEHIK) väärtuste värskendamine. TEHIKu roll on tagada sotsiaaltoetuste, hüvitiste ja pensionite jõudmise Eesti inimesteni, hallata terviseandmeid ning võimaldada neid mugavalt ja turvaliselt kasutada nii arstidel kui ka inimestel endal.

Nende töö mõjutab otseselt iga Eesti inimese elu. Vestlesime jaanuaris 2025 TEHIKu juhi Margus Armiga, et vaadata tagasi eelmisele aastale ja sellele projektile.

Otsustasite väärtuseid värskendada. Milleks?  

TEHIKu väärtused said paika 2017. Olime siis üsna väike, alles startiv organisatsioon. Inimesi oli ca 70. Tänaseks on meid 220 ning kaheksa aasta jooksul on algsest meeskonnast paljud lahkunud. Seega oleme nii inimeste kui ka strateegiliste valikute poolest väga palju muutunud. See kõik nõudis kultuuri ja väärtuste põhjalikumat ülevaatamist. Lisaks on meie vastutusvaldkond aastate jooksul oluliselt laienenud – hallatavate süsteemide ulatus ja tähtsus nii riigi kui ka inimeste jaoks on kasvanud. Tahtsime anda oma meeskonnale selge suuna ja võimaluse koos mõelda, kes me oleme, mida esindame ja kuidas seda kõike veelgi paremini teha. 

Millised olid teie ootused väärtuste uuendamise protsessile?  

Tahtsime, et organisatsioon oleks protsessi maksimaalselt kaasatud, et jõuaksime koos ühistele arusaamadele. Koos loomine aitab väärtuseid ka paremini koos juurutada. Teadsime algusest peale, et ei taha seda omal käel teha, vaid kaasata proffe.  

Brené Brown (juhtimisalaste bestsellerite autor, e.k. ka „Julgege juhtida“) on välja toonud oma uuringutes, et organisatsiooni väärtused enamasti väga hästi ei toimi. Täpsemalt, et väärtused toimivad tegelike juhtimistööriistadena vaid 10% ettevõtetest. Mina saan seda oma kogemusele tuginedes kinnitada ka Eesti kohta. Mida teete, et olla nende 10% hulgas?  

Oleme töötanud väärtustega, juhtimispõhimõtetega, visiooni, missiooni ja strateegiliste eesmärkidega. Nüüd seome need kõik kokku tervikuks. Järgmiseks töötame laiema ringi juhtidega – koolitus, kommunikatsioon, igapäevatöösse juurutamine. Need teemad on meil fookuses kogu 2025. aasta. Seome aastavestlustega, tööplaanidega, värbamistega jne. Aga ega see töö valmis ei saagi.  

Millest on seni kõige rohkem rõõmu olnud?  

Et inimesed on kaasa tulnud hooga, tahtnud kaasa töötada ja koos mõelnud. Rõõm on selle üle, et me võtame aega ja tegeleme teadlikult kultuuriga. Ja et töö käigus saime kinnitust, et organisatsioon vajas seda tööd. 

Kuidas organisatsioon uusi väärtuseid vastu võttis?  

Me TEHIKus algatame palju asju, aga paljudes sisemistes organisatsiooni arendamise teemades ei jõua paraku alati tulemuseni. Organisatsiooni ootus on, et me väärtuste ja kultuuri arendamisega liiguksime selgelt edasi. Seetõttu keskendusime juba algusest peale sellele, et väärtused ei oleks vaid sõnad seinal, vaid reaalne osa TEHIKu DNAst. 

Mis oli kõige raskem selles töös?  

Mida välja jätta? Meie kultuuris on palju olulisi asju, mida inimesed siiralt hindavad. Ja muidugi, eri inimesed ja üksused peavad kalliks ka erinevaid väärtuseid. Kui nüüd püüda liiga palju ühisosa leida, siis jääme väärtustes liiga üldsõnaliseks. Katsu siis selles olukorras need õiged, unikaalsed või tähenduslikud väärtused kokku liita.  

Teine raske olukord selles töös on kriitika vastuvõtmine. Rääkides väärtustest, püüdsime olla maksimaalselt avatud, sealhulgas rääkida meie kitsaskohtadest. Kui neist kogu organisatsiooni ees avalikult räägitakse, siis ega tippjuhina mõnus pole. Aga tuleb hakkama saada ja see kokkuvõttes teeb tugevamaks nii juhti kui ka organisatsiooni.  

Mida kartsite?  

Et inimesed ei tule äkki kaasa. Et miks me selle peale aega raiskame – laske tööd teha. Seda hoiakut kartsime. Ühendasime väärtuste tööd võimaluste piires muude meeskonna ettevõtmistega, et ajaga säästlikult ümber käia. See mure ei realiseerunud õnneks üldse. See tegi palju rõõmu.  
 

Mida oled õppinud selle ajaga?  

Kõik arvamused on olulised. Kuula ära, ole avatud. Ära kritiseeri. Minu jaoks oli väga oluline äratundmine, et usaldusega on TEHIKus hästi. Julgetakse tulla ja kaasa rääkida.  

Kõiges ei pea kõik inimesed kaasa rääkima. Kaasa organisatsiooni väga laialt, aga tõmba arutelu- ja otsustusring õigel ajal koomale, et otsusteni jõuda. Julge lõpus otsused teha ja siis inimeste juurde tagasi minna ja rääkida, miks me just nii tegime. Alati ei pea kõigiga kõiges konsensusele jõudma.  

Väärtustest on abi ka väljapoole. Need aitavad meil endast selgust luua, kes ja millised me oleme ja seda ka oma klientidele selgemalt kommunikeerida.  

JAGA POSTITUST:

veel samal teemal

Uus Projekt (8)
TEHIK tegi väärtused reaalseks osaks oma DNAst 
KT0009
Coaching toob tulemusi nii pilvelõhkujas kui rohujuuretasandil 
A0049
Jätkusuutlikkus algab juhtimisest
A0058
A või B? 5 sammu juhtimisalaste dilemmade seljatamiseks 
ida viru keskhaigla
Kuidas saada arstist juhiks?
Uus Projekt (8)
TEHIK tegi väärtused reaalseks osaks oma DNAst 
KT0009
Coaching toob tulemusi nii pilvelõhkujas kui rohujuuretasandil 
A0049
Jätkusuutlikkus algab juhtimisest
A0058
A või B? 5 sammu juhtimisalaste dilemmade seljatamiseks 
ida viru keskhaigla
Kuidas saada arstist juhiks?
scania
Scania Eesti muutis 1:1 vestlused juhtimiskultuuri osaks
coachiv juhtimine
Mida tähendab coachiv juhtimine ja kuidas coachingut juhtimises kasutada?
maaülikool
Kas on võimalik olla korraga nii tippteadlane kui ka hea juht?
mentorlus
Mis eristab coaching’ut ja mentorlust?
juhtimispädevus
5+1 juhtimispädevust tänapäeva juhile