A või B? 5 sammu juhtimisalaste dilemmade seljatamiseks 

Pehmus versus karmus on vaid üks dilemmadest, millega juhil töö käigus vastamisi olla tuleb. Toome selle näite varal esile meetodi, mida kasutades säherduste olukordade lahendamisele läheneda.

„Kas valida pehmus või karmus?“ 

„Kuidas olla töötajate vastu pehme ja samal ajal karm – sest muidu nad lihtsalt ei tee asju ära?“ 

Olen selle küsimusega erinevas sõnastuses palju kokku puutunud. Sageli peitub selle taga arusaam, et nooremaid põlvkondi vanaviisi karmi käe ja kõva korraldusega enam juhtida ei saa. Või siis mõte, et tahaks ju ometi olla inimeste vastu kena ja lahke, aga asjad kärisevad ja seepeale tundub, et peaks olukorrale jällegi kurjemalt lähenema, kuid ka see ei tööta. 

Nii selle kui ka mitmete teiste küsimuste lahendamiseks, kus tundub, et eesmärgid on vastandlikud, olen loonud „telgede meetodi“. Nende jaoks, kes end kooliajal matemaatikas hästi tundsid, on järgnev ilmselt lihtne pseudomatemaatiline mõtisklus. 

Enamasti me asetame näiliselt vastandlikud eesmärgid ühele teljele. Näiteks nii:  

Siin saame liikuda nii, et mida pehmem oled, seda vähem karm sa oled ja vastupidi. Tavaliselt seda tasakaalu otsitakse. 

Samm 1:  

Mõtle läbi, kas teljed on ikka õige nimega.  

Antud juhul on kõige sagedamini peetud silmas mitte niivõrd karm kuivõrd nõudlikku. Ja mitte pehmet, vaid pigem toetavat või heatahtlikku. Seega saame uue telje:  

Samm 2: 

Mõtleme, mis on tegelikud vastandid. Nõudliku vastand ei ole toetav, vaid on vähenõudlik. Toetava vastand on mittetoetav või ükskõikne. Saame ühe asemel kaks telge. 

Samm 3: 
 

Liigume ühedimensiooniliselt pildilt kahedimensioonilisele. Selleks asendame ühe (x-telje) kahe teljega (x ja y). Näiteks nii: 

Selle sammuga me juba muudame Ühe telje mõtteviisi, mis sunnib meile peale valikuid ja ohverdusi, mida me tegelikult ei pea tegema. Uuel pildil saame me valida suundi vabalt kahes suunas. Antud juhul on lihtne näha, et tahame olla toetavad JA nõudlikud. 

Samm 4:  

Nüüd, kus ühe saavutamiseks ei pea teisest loobuma, vali, kus sa täpselt ühel ja teisel teljel olla tahad, et saavutada sinu jaoks parim tulemus juhtimises. 

Kõigepealt sõltub asi sinust enesest. Mis sobib sinu juhtimisstiiliga? Mida vajab sinu meeskond? Mis on liiga vähe ja mis on liiga palju? Liiga vähenõudlik olla tähendabki enamasti seda, et asju ei tehta ära. Kui aga olla liiga nõudlik, võib see viia selleni, et inimesed on stressis ja põlevad läbi (ja tasub mõelda ka sellele, kas sa ise ikka vastad oma nõudlikkuse kriteeriumidele?) 

Samm 5:  

Mõtle läbi, mida vajad endalt ja teiste inimeste poolt selleks, et saavutada endale seatud tulemus. Näiteks, selleks, et olla iseenda ja oma töötajate vastu nõudlikum, pean olema distsiplineeritum ja täpsemalt jälgima vahetulemusi, tähtaegade või kvaliteedinõuete täitmist. Või selleks, et olla toetavam, pean regulaarselt huvi tundma oma inimeste tegemiste vastu (ja alati küsima 1:1 kohtumistel, kuidas asjad liiguvad ja millist tuge nad vajavad).  

Usutavasti tekib nüüd kiusatus küsida, et mis siis ikkagi oleks sellel teljestikul „õige asukoht“. Kahju küll, aga coachina peab ikka vastama, et sa pead ise otsustama ja õiget vastust mul lihtsalt anda pole. Palju nõuda ja palju toetada on parem. Aga kui palju kumbagi teha? Seda pead oma kolleegide käest ja iseendalt küsima. Ja siis ise otsustama. 

Kui soovid juhina end arendada viisil, mis pakub kala asemel õnge, millega oled alati valmis probleemidele läbi enda potentsiaali teostamise lahendusi leidma, siis Nobel People võib aidata. Võimalik on nii individuaalne kui ka meeskonnacoaching. 

Autor: Toomas Tamsar PCC, juhtide coach 

JAGA POSTITUST:

veel samal teemal

A0049
Jätkusuutlikkus algab juhtimisest
A0058
A või B? 5 sammu juhtimisalaste dilemmade seljatamiseks 
ida viru keskhaigla
Kuidas saada arstist juhiks?
scania
Scania Eesti muutis 1:1 vestlused juhtimiskultuuri osaks
coachiv juhtimine
Mida tähendab coachiv juhtimine ja kuidas coachingut juhtimises kasutada?
A0049
Jätkusuutlikkus algab juhtimisest
A0058
A või B? 5 sammu juhtimisalaste dilemmade seljatamiseks 
ida viru keskhaigla
Kuidas saada arstist juhiks?
scania
Scania Eesti muutis 1:1 vestlused juhtimiskultuuri osaks
coachiv juhtimine
Mida tähendab coachiv juhtimine ja kuidas coachingut juhtimises kasutada?
maaülikool
Kas on võimalik olla korraga nii tippteadlane kui ka hea juht?
mentorlus
Mis eristab coaching’ut ja mentorlust?
juhtimispädevus
5+1 juhtimispädevust tänapäeva juhile
arenguvestlus_1
Juht, räägi vähem! Ehk kuidas pidada arendavat arenguvestlust.
kookeri lugu
Kookeri lugu – ladusime koos juhtimisvundamenti